Angstfobietherapie
Netwerk van therapeuten
bij angst en fobie
Angstfobie therapie

Tips bij angstaanval / angststoornis


 

Angstaanval - tips

Zoek je tips bij een angstaanval / angststoornis?

Je kunt hier:

 

  • tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met een angstaanval / angststoornis

 


+ tip toevoegen




Tip 1 - Kijk jouw angst in de ogen

Kijk jouw angst in de ogen!
Als je een angstaanval krijgt, word je overspoeld door angst. Je wilt het verbergen, er niet aan denken, maar de angst lijkt overal rond te spoken.

 

Het bijzondere van angst is als je jouw angst durft aan te kijken, dat het minder heftig wordt en meer hanteerbaar. En als je angst probeert weg te stoppen, dan gaat het juist spoken.

 

"Het is oké om angstig te zijn", is een mooie zin om tegen jezelf te zeggen. Bij heftige angstaanvallen is het belangrijk hulp te zoeken en er niet alleen mee te blijven.



8
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 2 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het angstaanval-angststoornis-lotgenotenforum op deze website.


Angstfobietherapie.com

5
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 3 - Maar vervangen door EN

Vervang het woordje ‘maar’ door het woordje ‘en’ bij alles wat je zegt en denkt.
Een aantal voorbeelden gedachten:
– Ik moet naar de kapper, maar ik moet eerst de kinderen van school halen.
– Ik moet naar het voetballen van mijn zoontje, maar ik wil niet dat mensen zien dat ik me niet goed voel.
– Mijn man zegt dat ik niet zo vaak moet stofzuigen, maar ik wil wel dat het schoon blijft in huis.

In feite vertelt haar verstand deze vrouw dat er vreselijke dingen zullen gebeuren als ze iets wel of niet doet. Daarnaast geeft het woordje ‘maar’ de voorwaarde weer waaraan de situatie moet voldoen.

De woorden ‘moet’ en ‘maar’ zorgen in je gedachten voor een conflict in jezelf.

Door het woordje ‘maar’ te vervangen door ‘en’, zul je merken dat heel veel dingen ook naast elkaar kunnen bestaan. Het opheffen van dit conflict geeft je het inzicht dat er een middenweg was tussen je angsten en verlangens.

Als je het verlangen hebt om de straat op te gaan, maar je voelt je onzeker, dan zegt je verstand je dat je onmogelijk met een onzeker gevoel de straat op kunt. Feit is echter dat dit wel degelijk kan. Het is niet ideaal, maar wel een eerste stap.

Er is veel meer mogelijk en er zijn veel meer middenwegen dan je verstand je laat zien. Ontdek zelf meer en meer wat er allemaal mogelijk is als je de regels van je verstand niet meer zo serieus neemt.



3
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 4 - Zoek een therapeut

Heb je last van angstaanvallen / een angststoornis en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Angstfobietherapie.com

1
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 5 - Zie de algemene tips bij angsten

Kijk voor algemene tips bij angsten ook even op het forum algemene tips bij angsten.


Angstfobietherapie.com

1
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 6 - Tips voor de angst voor de toekomst

De angst voor de toekomst is een gevoel dat in jouw hoofd zit. Dat wil zeggen dat deze angst niet gebaseerd is op reëel gevaar, waarbij het een kwestie is van leven of dood.

1. neem de tijd tot de rust te komen, zoek positieve afleiding of probeer de situatie visualiseren en voor te stellen wat er kan gebeuren in diverse situaties.

2. Als de piekergedachten blijven hangen en lichamelijke klachten veroorzaken, zoek dan professionele hulp.


Tips voor de angst voor de toekomst

1
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:




Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen




Zoek een therapeut

© Angstfobietherapie.com - Therapie bij angst, paniek en fobie
| Login | Disclaimer |