Angstfobietherapie
Netwerk van therapeuten
bij angst en fobie
Angstfobie therapie

Tips bij onzekerheid

onzekerheid therapiepsycholoog

 

Onzekerheid - tips

Zoek je tips bij onzekerheid?

Je kunt hier:

 

  • tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met onzekerheid

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Relativeer en werk aan je zelfvertrouwen

Relativeer en werk aan je zelfvertrouwen.

Niemand kan de beste, leukste, slimste en knapste zijn. Jij dus ook niet. Verwacht dat dan ook niet van jezelf.

Je bent dan misschien niet de beste, leukste, slimste of knapste ter wereld, je bent wel uniek en hebt kwaliteiten genoeg. Je bent zeker de moeite waard.


Angstfobietherapie.com

7

deel deze tip

Tip 2 - Kom voorbij je eerste angst en paniek

Aan onzekerheid valt goed te werken. Vaak zoeken onzekere mensen steun bij voor hen belangrijke anderen.

 

Als je voorbij de eerste angst en paniek kunt komen lukt het je vaak om zelfstandig een eerst onmogelijke taak of opdracht uit te oefenen. Deze ervaring maakt dat je gaat groeien en meer zekerheid in je eigen handelen gaat ervaren en voelen.



5

deel deze tip

Tip 3 - Probeer eens goedkeuring van jezelf

Als jarenlange zelfkritiek niet heeft geholpen,
probeer dan eens goedkeuring van jezelf
en kijk wat er gebeurt.


Byron Katie

5

deel deze tip

Tip 4 - Zie de algemene tips bij angsten

Kijk voor algemene tips bij angsten ook even op het forum algemene tips bij angsten.


Angstfobietherapie.com

3

deel deze tip

Tip 5 - Kijk elke dag naar wat je goed hebt gedaan

Plan elke dag bewust een moment in om te zien en te waarderen wat je die dag goed hebt gedaan. Desnoods vlak voor het slapen. Wat er in jouw ogen niet goed ging heb je al veel te veel aandacht gegeven.



3

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Geef het gevoel een passende plaats

Iedereen heeft last van onzekerheid op bepaalde punten. In mijn werk als therapeut merk ik dat mensen hun buitenkant eigenlijk vrij weinig vertellen over hoe zij zich van binnen voelen. Vaak proberen mensen dit te bedekken. Een gevoel van onzekerheid is een lastig gevoel.

 

Het maakt dat je aan jezelf twijfelt en je kunt er zelfs somber van worden. Het verdragen van het gevoel kan eindeloos lijken. Er zijn manieren om met gevoelens van onzekerheid om te leren gaan. Daarmee hoeft het gevoel niet weg, maar het moet een passende plaats krijgen in je leven.

 

Het helpt om met een therapeut hiernaar te gaan kijken.



2

deel deze tip

Tip 7 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het onzekerheid-lotgenotenforum op deze website.


Angstfobietherapie.com

1

deel deze tip

Tip 8 - Zoek een therapeut

Heb je last van onzekerheid en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Angstfobietherapie.com

1

deel deze tip

Tip 9 - Probeer niet langer zijn/haar gedachten te lezen

Probeer niet langer ‘zijn/haar gedachten te lezen.’

 

Doorgaans geloven we er standvastig in dat we weten wat de ander denkt en als gevolg handelen we hier ook na. Gedachten vanuit onzekerheid zijn niet altijd de juiste.

 

Het is dus de kunst om rust te vinden in je eigen hoofd, soms kan therapie je daar heel goed bij helpen!



1

deel deze tip

Tip 10 - Je BENT niet onzeker, maar je HEBT onzekere gevoelens

Een mens heeft verschillende delen, b.v. een Kind deel, een kritisch deel, een zorgend deel en ook een onzeker deel.

Je BENT niet onzeker, maar je HEBT onzekere gevoelens.

Door het zo te benaderen kun je contact maken met dat deel en de onzekere gevoelens onderzoeken.

Je weet dan dat het ook gebonden is aan bepaalde situaties en er niet altijd is. Dat maakt het lichter en makkelijker te accepteren en te veranderen.



1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 11 - Vervang je gedachte door een helpende gedachte

Ieder mens kent onzekerheid. Het hele leven is onzeker. Het gaat erom, hoe je met deze onzekerheid omgaat.

 

Schrijf de gedachten eens op, die je hebt over jezelf en neem deze eens onder de loep: Kloppen ze ook echt? Meestal praten we onszelf onzin aan.

 

"Ik ben niks waard" bijvoorbeeld. Klopt dat? Ben je echt niets waard? Heb je geen enkele eigenschap, waar jijzelf of anderen iets aan hebben?

 

Probeer deze gedachte eens te vervangen door een helpende gedachte als: "Ik ben net zoveel waard als ieder ander". Blijf deze gedachte elke dag herhalen. Net zolang, totdat de gedachte 'automatisch' in je opkomt. Succes.



1

deel deze tip

Tip 12 - Vermijd situaties die angst oproepen niet

Je hebt angst, maar bent niet je angst!


Vermijd situaties die angst oproepen niet. Probeer deze situaties juist aan te gaan, hoe zwaar dit ook voor je is.


Uiteindelijk zal je angst hierdoor juist afnemen.



1

deel deze tip

Tip 13 - Verzamel in een schrift positieve punten over jezelf

Leg op een vaste plek een schrift neer, waar je alleen maar positieve dingen opschrijft over jezelf zoals je eigen kwaliteiten, maar ook die dingen waar je van kunt genieten in je leven.


Vraag je partner, familie of vriend(inn)en ook naar wat zij positief vinden aan jou en schrijf deze punten erbij.


Verzamel elke dag twee positieve punten en lees je lijst regelmatig hardop aan jezelf voor. Je kunt dit ook voor de spiegel doen, terwijl je jezelf daarbij aankijkt.

Succes.



1

deel deze tip

Tip 14 - Neem een andere rol in

Stel je je situatie voor waarin je je onzeker voelt.


Maar dit keer neem je een andere rol in, die van wijze man of vrouw die de situatie binnenloopt. Wat zou hij of zij weten, denken, voelen en doen?


Dit kan helpen om je niet zo 'klein' te voelen in de situatie, maar je eigen kracht en zelfverzekerdheid te ervaren.



1

deel deze tip

Tip 15 - Ik ben Ik en Jij bent Jij

Ik ben Ik en Jij bent Jij – kennelijk is het zo nu en dan nodig om dit uit te spreken naar jezelf en naar de ander.

Bij het uitspreken kun je tot besef komen dat je grenzen mag stellen, dat er een verlangen, behoefte is om jezelf te kunnen zijn!

En dit kan ruimte geven aan het voelen van jezelf en het ervaren van zelfvertrouwen.



1

deel deze tip

Tip 16 - Werk aan je zelfbeeld en eigenwaarde

Bij onzekerheid is het belangrijk dat je gaat werken aan je zelfbeeld en eigenwaarde. Zolang die laag is, zal je onzeker blijven en blijf je twijfelen aan jezelf of je wel leuk genoeg bent, slim genoeg, grappig genoeg, aantrekkelijk genoeg etc.

Een hoger zelfbeeld helpt je je onzekerheid met succes aan te pakken.



1

deel deze tip

Tip 17 - EFT of Touch of Matrix bij onzekerheid

Als jij je onzeker voelt ligt vaak de oorzaak in een gebeurtenis die misschien wel al heel lang geleden heeft plaatsgevonden.

 

Als je daar nog steeds last van hebt dan kun je dit verwerken en loslaten door een behandeling te ondergaan. Je kunt dan bv. kiezen voor EFT ( Emotional Freedom Technique) of Touch of Matrix.

 

Deze behandelvormen werken op en met je onderbewustzijn en daardoor kun je oude ervaringen daadwerkelijk loslaten waardoor je zekerder in je leven komt te staan.

 

Je hoeft hier niet in te geloven alleen de bereidheid om te veranderen is al voldoende.



1

deel deze tip

Tip 18 - Toets je aannames

Toets je aannames.

Voorbeeld. Je voelt je onzeker omdat Je denkt dat een ander een negatief oordeel over je heeft, zelfs al gedraagt h/zij zich neutraal of "normaal".


Je bent je bewust van je je eigen ongemak of angst. Neem even pauze van dat contact, ga bijvoorbeeld naar de wc, of neem afstand in gedachten.


Zeg tegen jezelf: "Ik erken mijn ongemak/onzekerheid en die parkeer ik tot later. Nu richt ik me op de ander". Haal ik keer bewust adem.


Kijk later terug op dat moment zonder in te vullen wat anderen over jou denken. Hoe verliep de interactie? Hoe veranderde jouw ervaring?



1

deel deze tip

Tip 19 - Kom erachter waar jouw angsten je tegen beschermen

Angst wordt meestal gezien als iets negatiefs.

 

In feite is de angst die wordt opgeroepen ook iets dat je beschermt. Het beschermt je echter in een te grote mate zodat het je verlamt.

 

Probeer erachter te komen waar jouw angsten je tegen beschermen. Hoe kun je van deze over kritische stem in jezelf weer een normale beschermende stem maken. Een therapeut kan jou hierbij helpen.



1

deel deze tip

Tip 20 - Aanvaard de onzekerheidsgevoelens

Aanvaard de onzekerheidsgevoelens.

Iedereen heeft wel eens last van onzekerheidsgevoelens, de ene persoon wat meer dan de ander.

Onzekerheid voelt niet fijn en je wil er het liefst snel vanaf, dus verzet je je ertegen. Het mag er niet zijn!

Wanneer je dit opmerkt, probeer er dan naar toe te ademen, het wat ruimte te geven. Jezelf gerust te stellen en te kalmeren.

Onzekerheid hoort erbij en geeft alleen aan dat je het op dat moment even niet zo goed weet en dat kan gebeuren...

Probeer het te relativeren. Deze gevoelens horen ook bij voluit leven!



1

deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Angstfobietherapie.com - Therapie bij angst, fobie en paniek
| Disclaimer | Privacyverklaring | Reviews | Login |