Angstfobietherapie
Netwerk van therapeuten
bij angst en fobie
Angstfobie therapie

Tips bij onzekerheid

onzekerheid therapiepsycholoog

 

Onzekerheid - tips

Zoek je tips bij onzekerheid?

Je kunt hier:

 

  • tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met onzekerheid

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Relativeer en werk aan je zelfvertrouwen

Relativeer en werk aan je zelfvertrouwen.

Niemand kan de beste, leukste, slimste en knapste zijn. Jij dus ook niet. Verwacht dat dan ook niet van jezelf.

Je bent dan misschien niet de beste, leukste, slimste of knapste ter wereld, je bent wel uniek en hebt kwaliteiten genoeg. Je bent zeker de moeite waard.


Angstfobietherapie.com

7

deel deze tip

Tip 2 - Kom voorbij je eerste angst en paniek

Aan onzekerheid valt goed te werken. Vaak zoeken onzekere mensen steun bij voor hen belangrijke anderen.

 

Als je voorbij de eerste angst en paniek kunt komen lukt het je vaak om zelfstandig een eerst onmogelijke taak of opdracht uit te oefenen. Deze ervaring maakt dat je gaat groeien en meer zekerheid in je eigen handelen gaat ervaren en voelen.



5

deel deze tip

Tip 3 - Probeer eens goedkeuring van jezelf

Als jarenlange zelfkritiek niet heeft geholpen,
probeer dan eens goedkeuring van jezelf
en kijk wat er gebeurt.


Byron Katie

5

deel deze tip

Tip 4 - Zie de algemene tips bij angsten

Kijk voor algemene tips bij angsten ook even op het forum algemene tips bij angsten.


Angstfobietherapie.com

3

deel deze tip

Tip 5 - Kijk elke dag naar wat je goed hebt gedaan

Plan elke dag bewust een moment in om te zien en te waarderen wat je die dag goed hebt gedaan. Desnoods vlak voor het slapen. Wat er in jouw ogen niet goed ging heb je al veel te veel aandacht gegeven.



3

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Geef het gevoel een passende plaats

Iedereen heeft last van onzekerheid op bepaalde punten. In mijn werk als therapeut merk ik dat mensen hun buitenkant eigenlijk vrij weinig vertellen over hoe zij zich van binnen voelen. Vaak proberen mensen dit te bedekken. Een gevoel van onzekerheid is een lastig gevoel.

 

Het maakt dat je aan jezelf twijfelt en je kunt er zelfs somber van worden. Het verdragen van het gevoel kan eindeloos lijken. Er zijn manieren om met gevoelens van onzekerheid om te leren gaan. Daarmee hoeft het gevoel niet weg, maar het moet een passende plaats krijgen in je leven.

 

Het helpt om met een therapeut hiernaar te gaan kijken.



2

deel deze tip

Tip 7 - Welk deel zit er aan het stuur in jouw leven?

Onzekerheid zie ik als dat je onzeker bent over jou invloed op je eigen beslissingen en leven. Je trekt je eigen beslissingen vaak in twijfel: "Heb ik dat nu wel goed(genoeg) gedaan?" "Wat had ik beter moeten doen?"

Het lijkt niet snel goed genoeg te zijn in jouw hoofd en dan vooral wat je over jezelf denkt. Met als gevolg dat je een laag zelfbeeld hebt, gebrek aan eigenwaarde en vaak de goedkeuring over je leven/ beslissingen bij een ander legt. Voor je het weet is dat er zomaar in geslopen.

In mijn therapie gaan we opzoek naar welke delen er allemaal in jouw wonen. De onzekere, pietje precies, de twijfelaar, de oordeler, het zonnetje in huis, de clown en vast nog veel meer.

 

En dan de belangrijkste vraag: Wie/ welk deel zit er aan het stuur van jouw leven? Dat is namelijk bepalend welke richting je opgaat.

 

Stel dat je dat je nu eens zelf achter het stuur kruipt en het "onzekere deel" er eens naast zet, waar denk je dan dat je heen zult sturen? Ja, inderdaad naar dat waar jij blij van wordt.

 

Dus laat je eens bewust maken van de diverse delen in jouw en wíe, wánneer aan het stuur schuift en hoe jíj, als manager over jouw ikken, weer zelf je eigen koers kunt gaan bepalen en je eigen leven leven!



2

deel deze tip

Tip 8 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het onzekerheid-lotgenotenforum op deze website.


Angstfobietherapie.com

1

deel deze tip

Tip 9 - Zoek een therapeut

Heb je last van onzekerheid en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Angstfobietherapie.com

1

deel deze tip

Tip 10 - Probeer niet langer zijn/haar gedachten te lezen

Probeer niet langer ‘zijn/haar gedachten te lezen.’

 

Doorgaans geloven we er standvastig in dat we weten wat de ander denkt en als gevolg handelen we hier ook na. Gedachten vanuit onzekerheid zijn niet altijd de juiste.

 

Het is dus de kunst om rust te vinden in je eigen hoofd, soms kan therapie je daar heel goed bij helpen!


Tamara

1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 11 - Je BENT niet onzeker, maar je HEBT onzekere gevoelens

Een mens heeft verschillende delen, b.v. een Kind deel, een kritisch deel, een zorgend deel en ook een onzeker deel.

Je BENT niet onzeker, maar je HEBT onzekere gevoelens.

Door het zo te benaderen kun je contact maken met dat deel en de onzekere gevoelens onderzoeken.

Je weet dan dat het ook gebonden is aan bepaalde situaties en er niet altijd is. Dat maakt het lichter en makkelijker te accepteren en te veranderen.



1

deel deze tip

Tip 12 - Vervang je gedachte door een helpende gedachte

Ieder mens kent onzekerheid. Het hele leven is onzeker. Het gaat erom, hoe je met deze onzekerheid omgaat.

 

Schrijf de gedachten eens op, die je hebt over jezelf en neem deze eens onder de loep: Kloppen ze ook echt? Meestal praten we onszelf onzin aan.

 

"Ik ben niks waard" bijvoorbeeld. Klopt dat? Ben je echt niets waard? Heb je geen enkele eigenschap, waar jijzelf of anderen iets aan hebben?

 

Probeer deze gedachte eens te vervangen door een helpende gedachte als: "Ik ben net zoveel waard als ieder ander". Blijf deze gedachte elke dag herhalen. Net zolang, totdat de gedachte 'automatisch' in je opkomt. Succes.



1

deel deze tip

Tip 13 - Vermijd situaties die angst oproepen niet

Je hebt angst, maar bent niet je angst!


Vermijd situaties die angst oproepen niet. Probeer deze situaties juist aan te gaan, hoe zwaar dit ook voor je is.


Uiteindelijk zal je angst hierdoor juist afnemen.



1

deel deze tip

Tip 14 - Verzamel in een schrift positieve punten over jezelf

Leg op een vaste plek een schrift neer, waar je alleen maar positieve dingen opschrijft over jezelf zoals je eigen kwaliteiten, maar ook die dingen waar je van kunt genieten in je leven.


Vraag je partner, familie of vriend(inn)en ook naar wat zij positief vinden aan jou en schrijf deze punten erbij.


Verzamel elke dag twee positieve punten en lees je lijst regelmatig hardop aan jezelf voor. Je kunt dit ook voor de spiegel doen, terwijl je jezelf daarbij aankijkt.

Succes.



1

deel deze tip

Tip 15 - Neem een andere rol in

Stel je je situatie voor waarin je je onzeker voelt.


Maar dit keer neem je een andere rol in, die van wijze man of vrouw die de situatie binnenloopt. Wat zou hij of zij weten, denken, voelen en doen?


Dit kan helpen om je niet zo 'klein' te voelen in de situatie, maar je eigen kracht en zelfverzekerdheid te ervaren.



1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 16 - Ik ben Ik en Jij bent Jij

Ik ben Ik en Jij bent Jij – kennelijk is het zo nu en dan nodig om dit uit te spreken naar jezelf en naar de ander.

Bij het uitspreken kun je tot besef komen dat je grenzen mag stellen, dat er een verlangen, behoefte is om jezelf te kunnen zijn!

En dit kan ruimte geven aan het voelen van jezelf en het ervaren van zelfvertrouwen.



1

deel deze tip

Tip 17 - Werk aan je zelfbeeld en eigenwaarde

Bij onzekerheid is het belangrijk dat je gaat werken aan je zelfbeeld en eigenwaarde. Zolang die laag is, zal je onzeker blijven en blijf je twijfelen aan jezelf of je wel leuk genoeg bent, slim genoeg, grappig genoeg, aantrekkelijk genoeg etc.

Een hoger zelfbeeld helpt je je onzekerheid met succes aan te pakken.



1

deel deze tip

Tip 18 - EFT of Touch of Matrix bij onzekerheid

Als jij je onzeker voelt ligt vaak de oorzaak in een gebeurtenis die misschien wel al heel lang geleden heeft plaatsgevonden.

 

Als je daar nog steeds last van hebt dan kun je dit verwerken en loslaten door een behandeling te ondergaan. Je kunt dan bv. kiezen voor EFT ( Emotional Freedom Technique) of Touch of Matrix.

 

Deze behandelvormen werken op en met je onderbewustzijn en daardoor kun je oude ervaringen daadwerkelijk loslaten waardoor je zekerder in je leven komt te staan.

 

Je hoeft hier niet in te geloven alleen de bereidheid om te veranderen is al voldoende.



1

deel deze tip

Tip 19 - Toets je aannames

Toets je aannames.

Voorbeeld. Je voelt je onzeker omdat Je denkt dat een ander een negatief oordeel over je heeft, zelfs al gedraagt h/zij zich neutraal of "normaal".


Je bent je bewust van je je eigen ongemak of angst. Neem even pauze van dat contact, ga bijvoorbeeld naar de wc, of neem afstand in gedachten.


Zeg tegen jezelf: "Ik erken mijn ongemak/onzekerheid en die parkeer ik tot later. Nu richt ik me op de ander". Haal ik keer bewust adem.


Kijk later terug op dat moment zonder in te vullen wat anderen over jou denken. Hoe verliep de interactie? Hoe veranderde jouw ervaring?



1

deel deze tip

Tip 20 - Kom erachter waar jouw angsten je tegen beschermen

Angst wordt meestal gezien als iets negatiefs.

 

In feite is de angst die wordt opgeroepen ook iets dat je beschermt. Het beschermt je echter in een te grote mate zodat het je verlamt.

 

Probeer erachter te komen waar jouw angsten je tegen beschermen. Hoe kun je van deze over kritische stem in jezelf weer een normale beschermende stem maken. Een therapeut kan jou hierbij helpen.



1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 21 - Aanvaard de onzekerheidsgevoelens

Aanvaard de onzekerheidsgevoelens.

Iedereen heeft wel eens last van onzekerheidsgevoelens, de ene persoon wat meer dan de ander.

Onzekerheid voelt niet fijn en je wil er het liefst snel vanaf, dus verzet je je ertegen. Het mag er niet zijn!

Wanneer je dit opmerkt, probeer er dan naar toe te ademen, het wat ruimte te geven. Jezelf gerust te stellen en te kalmeren.

Onzekerheid hoort erbij en geeft alleen aan dat je het op dat moment even niet zo goed weet en dat kan gebeuren...

Probeer het te relativeren. Deze gevoelens horen ook bij voluit leven!



1

deel deze tip

Tip 22 - Neem kleine besluiten en doorbreek de spiraal

Onzekerheid is zo lastig, vaak heeft het te maken met besluiteloosheid. Je bent bang om een besluit te nemen, misschien is het niet goed, kan het beter, wat vindt een ander ervan. Allemaal vragen die je onzeker maken.

 

Probeer die spiraal eens te doorbreken en neem kleine besluiten. Begin bij hetgene waar je het minst tegenop ziet. Zorg dat je goed voorbereid bent. Bijv. een afspraak bij de tandarts, ga ervoor zitten, pak je agenda erbij, zoek een rustig moment en bel. En bouw zo langzaamaan je afspraken op. Neem de tijd en de rust.



1

deel deze tip

Tip 23 - Wat iemand vindt van jou is niet jouw probleem

Als je jezelf betrapt op negatieve gedachten over b.v. hoe iemand je vindt.

 

Vraag je dan eens af of dit logisch is wat die ander over jou zegt.

 

Denk dan : dat is jouw probleem en niet mijn probleem.


Zo zet je je eigen gedachtes weer in de positieve stand en voelt dit anders.



1

deel deze tip

Tip 24 - Denk aan je houding en trek kleren aan die goed voelen

Als jij je onzeker voelt dan trek die kleren aan waarin jij je het best voelt.

 

Let op hoe je loopt. Als dit wat voorover gebogen is ga dan rechtop lopen. Maak stevige stappen waardoor je anders overkomt bij mensen maar ook voor jezelf.

 

Denk dus aan je houding. Hoofd omhoog en schouders naar achteren. Zo kom je al "vanzelf" zelfverzekerder over op de mensen om je heen.

 

Als je dit vaak genoeg oefent ga je het als vanzelfsprekend vinden om zo te lopen. Werkt ook weer goed door in je mentale stuk.



1

deel deze tip

Tip 25 - Emotional Freedom Technique of Touch of Matrix bij onzekerheid

Emotional Freedom Technique of Touch of Matrix bij onzekerheid.

Als je in bepaalde situaties of bij bepaalde mensen je min of meer onzeker voelt en je kunt dit niet veranderen dan is een Emotional Freedom Technique behandeling of een Touch of Matrix behandeling zeker aan te raden.

Beide therapie vormen werken in/met je onderbewustzijn. Alles wat je meegemaakt hebt zit daar opgeslagen en daar grijp je op terug. Dit kan vervelend zijn als die informatie negatief voelt.

Je ruimt letterlijk die informatie op en daardoor kan deze je niet meer beïnvloeden. Je gaat je daarna stukken beter voelen omdat de alarmsignalen vanuit je onderbewustzijn die je onzeker laten voelen er niet meer zijn. Daardoor beweeg/ gedraag je je als vanzelfsprekend anders in die situaties die je van te voren nog heel zenuwachtig of onzeker maakten.

Zoek een therapeute die deze behandelmethodes toepast. Er zit er echt wel eentje bij je in de buurt. Doe het vandaag nog, stel het niet uit.



1

deel deze tip

Tip 26 - Wees niet te streng voor jezelf

Breekt het zweet je uit als je voor een groep moet staan, bijvoorbeeld om iets te presenteren? Weet dat je niet de enige bent die zich onzeker voelt.

 

Vanuit angst en onzekerheid maak je anderen vaak groter en belangrijker dan jijzelf. Je kijkt door een gekleurde bril naar anderen. Mensen die in jouw ogen op alle gebieden succesvol zijn, zijn diep vanbinnen ook vaak onzeker en angstig.


Wat kan helpen, is je niet focussen op alle oordelen die je over jezelf hebt en op alles wat anderen van jou zouden kunnen vinden, maar op de boodschap die je over wilt brengen.

 

Bereid je goed voor en kies als dat mogelijk is een onderwerp dat jou aanspreekt. Maak het je eigen en blijf bij jezelf. Voel als dat lastig voor je is regelmatig even hoe je voeten de grond raken haal een paar keer rustig adem, focus dan op wat je wilt vertellen.

 

Wees niet te streng voor jezelf; onzekerheid hoort erbij en mag er zijn, net zoals jij er mag zijn.



1

deel deze tip

Tip 27 - Samen ernaar kijken

Zelfwaardering:
"Ik ben dom", "Ik ben het niet waard", "Ik ben laf", Elke keer weer die gedachtes. Je wordt er moe van. Je weet wel dat het niet waar is.


Je hoort van je omgeving dat je slim bent, het waard bent etc. Ook hier weet je verstandelijk vaak wel dat ze gelijk hebben en je gedachtes en gevoelens niet juist zijn, maar die wetenschap verdwijnt in het niets wanneer wordt teruggedacht aan de voor je traumatische/negatieve ervaring(en). Je hebt hier geen controle over.

Hier kunnen we samen naar kijken.



1

deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Angstfobietherapie.com - Therapie bij angst, fobie en paniek
| Disclaimer | Privacyverklaring | Reviews | Login |