Angstfobietherapie
Netwerk van therapeuten
bij angst en fobie
Angstfobie therapie

Tips bij sociale angst / sociale fobie


 

Sociale angst - tips

Zoek je tips bij een sociale angst / sociale fobie?

Je kunt hier:

 

  • tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met een sociale angst / sociale fobie

 


+ tip toevoegen




Tip 1 - Maak oogcontact

Oogcontact maken: belangrijker én makkelijker dan je denkt!
‘Ogen zijn de spiegels van de ziel’, luidt het gezegde. Of dat helemaal waar is, weten we niet.

 

Het is wél bewezen dat ogen ons veel te vertellen hebben en dat daarom oogcontact maken belangrijk is. Wil je ogen van anderen goed kunnen lezen en je eigen ogen optimaal inzetten, dan moet je assertief genoeg zijn om ze te gebruiken. Een assertiviteitstraining kan je zeer zeker helpen maar hier zijn nog wat tips vooraf.


De manier om te weten te komen hoe een ander écht over jou denkt, is het lezen van oogcontact. Een non-verbale reactie zegt namelijk veel meer over wat er wordt gedacht en gevoeld dan de woorden die ondertussen worden uitgesproken. Dat geldt voor je gesprekspartner, maar ook voor jezelf.


Enkele tips:

1. Maak de afstand tussen jou en de ander zo klein als wenselijk en mogelijk.

2. Kijk de ander altijd aan, niet alleen als je luistert, maar ook als je antwoord geeft en in gesprek bent, blijf bij de ander, focus je op de ander, zonder te gaan staren.

3. Knijp je ogen een klein beetje samen, zodat je sterk en betrouwbaar overkomt.

4. Maak eerst met je lichaam duidelijk dat je afstand neemt, als je het gesprek wilt afronden en dan pas met je ogen. Je ogen verlaten de ander pas als laatste, dan is een ‘afscheid’ nooit abrupt.’

5. Wil je flirten en zorgen dat de ander je niet vergeet? Zorg dan dat je na het gesprek met die ander, terwijl je wegloopt, nog even omkijkt, de ander aankijkt en glimlacht.

6. Oefen op voorbijgangers

7. Oefen op personeel wat je tegenkomt

Begin je geoefend te raken in het maken van het belangrijke oogcontact? Dan is het tijd om je nieuwe vaardigheid eens daar in te zetten waar het écht belangrijk is: bij vrienden en familie, op je werk, bij een nieuwe opdrachtgever, tijdens een sollicitatiegesprek of natuurlijk bij een date.

 

Vind je dat eng? Natuurlijk is bewust oogcontact maken even wennen, maar je hebt voldoende geoefend, dus aan de slag en zoek je eerste voorbijganger!

Tip: Volg de assertiviteitstraining En Nu Ik! Voor Informatie kun je terecht bij Bep Lovink Gendringen


Bep

5
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 2 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het sociale angst-sociale fobie-lotgenotenforum op deze website.


Angstfobietherapie.com

4
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 3 - Ga situaties die je bang maken niet altijd ontwijken

Ga gelegenheden die je angst aanjagen niet altijd uit de weg. Op de korte termijn lijkt het vermijden van angstige situaties misschien even te helpen. Maar je leert daardoor niet met de angst om te gaan en deze te doorstaan.

 

Zoek juist situaties op die je (een beetje) bang maken. Neem hierin stapje voor stapje. Je merkt dan dat je vrije ruimte groter wordt.

Ga situaties die je bang maken niet altijd ontwijken. De angst kan dan groter worden.


Angstfobietherapie.com

4
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 4 - Zoek een therapeut

Heb je last van sociale angst / sociale fobie en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Angstfobietherapie.com

3
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 5 - Zie de algemene tips bij angsten

Kijk voor algemene tips bij angsten ook even op het forum algemene tips bij angsten.


Angstfobietherapie.com

2
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 6 - Bespreek het met je huisarts

  • Noteer in een dagboekje waar en wanneer u angstig bent en bespreek dit met uw huisarts.

  • Soms is de hulp van een psycholoog nodig om te leren omgaan met de gevreesde situaties.

  • Medicijnen kunnen helpen, zoals antidepressiva.

Bron: Thuisarts.nl

1
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 7 - Zoek steun bij mensen die je vertrouwt

Zoek steun bij mensen die je vertrouwt. Leg aan hen uit waar je last van hebt. De meeste mensen hebben hier begrip voor.

Je kunt ze ook meer over een sociale fobie / sociale angst laten lezen, bijvoorbeeld op deze website.


Bron: Thuisarts.nl

1
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 8 - Antidepressiva helpen de klachten te verminderen

Medicijnen tegen depressie (antidepressiva) helpen de klachten bij een sociale fobie te verminderen, bijvoorbeeld citalopram, sertraline of paroxetine.

Antidepressiva beginnen na ongeveer 6 weken goed te werken, en er zijn bijwerkingen mogelijk.


Bron: Thuisarts.nl

1
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:




Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen




Zoek een therapeut

© Angstfobietherapie.com - Therapie bij angst, paniek en fobie
| Login | Disclaimer |