Angstfobietherapie
Netwerk van therapeuten
bij angst en fobie
Angstfobie therapie

Tips bij faalangst

 

Faalangst - tips

Zoek je tips bij faalangst?

Je kunt hier:

 

  • tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met faalangst

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Leg de lat voor jezelf niet te hoog

Wanneer mensen faalangstig zijn, hebben ze de neiging hetgeen ze bang voor zijn te gaan vermijden. Het is juist belangrijk om met hetgeen waar je bang voor bent toch de confrontatie aan te gaan en niet te snel het niet te gaan doen.

 

Probeer de lat voor jezelf niet te hoog te leggen en zoek uit welke gedachten maken dat je de lat zo hoog legt, zodat je ze kunt veranderen in helpende gedachten.



6
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 2 - Ga positieve ervaringen bijhouden

Een turks spreekwoord zegt; als je 40 dagen lang tegen iemand zegt dat hij gek is, wordt hij gek. Eit gezegde vertelt waarom het moeilijk lijkt faalangst de baas te worden; als je maar lang genoeg tegen jezelf zegt dat faalangst de baas is, verander je dat niet makkelijk.

 

Mensen met faalangst zijn vaak nauwkeurige boekhouders van het bijhouden van negatieve ervaringen. Een oefening om dit te doorbreken; schrijf iedere avond een aantal positieve ervaringen op van die dag. lijkt moeilijk in het begin, want je bent dit niet gewend, maar besef dat een dag zonder positieve ervaringen even zeldzaam is als een dag zonder weer.



5
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 3 - Vallen is ok, zolang je maar weer opstaat

Faalangst... wie heeft het niet?

Laat het je niet overrompelen. Probeer een andere bril op te zetten en zeg "Als ik fouten maak, kan ik er uit leren".

Vallen is ok, zolang je maar weer opstaat.



5
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 4 - Alleen door fouten te maken kan je leren

Alleen door fouten te maken kan je leren. Sta jezelf dat toe om te kunnen groeien.
Zoals Pippi Langkous zegt:
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan'



4
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 5 - Heb moed, je kunt het

Het leven is spannend en nieuwe dingen doen zeker. Of dingen waarvan je niet zeker weet of je ze kunt. Het veiligst is natuurlijk om ze niet te doen. Sommige mensen nemen daar genoegen mee.

 

Als jij er geen genoegen mee wilt nemen en verder wilt komen dan je waar je angst je een grens oplegt, heb je moed nodig. Gelukkig heeft iedereen moed, dus je kunt het!

 

Vertel een aantal mensen in je omgeving wat je wilt gaan doen. Ze kunnen je steunen en tegelijkertijd kan dit jou het zetje geven om het wel te doen.



4
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Probeer positieve gedachten rondom je prestatie op te roepen

Probeer positieve gedachten rondom je prestatie op te roepen. Zeg bijvoorbeeld tegen jezelf; ik ga het gewoon proberen i.p.v. het gaat me never nooit lukken.

Visualiseer van te voren uitgebreid hoe jij in alle rust en vol succes dat wat je gaat doen (bijvoorbeeld een presentatie houden voor collega's). Wanneer je positief denkt over je prestaties en je kunnen zul je meer zelfvertrouwen en rust krijgen tijdens het uitvoeren ervan.



4
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 7 - Leer je innerlijke criticus kennen en herkennen

Leer je innerlijke criticus kennen en herkennen en leer hem vervolgens te weerstaan, tegen te spreken.

De innerlijke criticus heeft de neiging om je streng toe te spreken, is veeleisend en kan je mentaal tot last zijn, toch is zijn intentie goed. Zijn aanpak is echter een beetje onhandig.

Wat helpt is met je innerlijke criticus in gesprek gaan. Dat kan met behulp van een therapeut of coach, maar je kunt het ook zelf proberen.



3
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 8 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het faalangst-lotgenotenforum op deze website.


Angstfobietherapie.com

2
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 9 - Zoek een therapeut

Heb je last van faalangst en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Angstfobietherapie.com

1
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 10 - Zie de algemene tips bij angsten

Kijk voor algemene tips bij angsten ook even op het forum algemene tips bij angsten.


Angstfobietherapie.com

1
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 11 - Boekentip: Je gevoel de baas

Angst is een van onze basisemoties en komt veel voor. Vaak komt angst voort uit negatieve gedachten. In dit geval negatieve gedachtes rondom datgene wat je wilt doen.


Een behulpzaam en praktisch geschreven (werk)boek van Greenberger en Padesky - Je gevoel de baas - leer je je angst begrijpen. Het boek biedt ook waardevolle oefeningen hoe je met angst om kunt gaan.

 

Wordt de angst je letterlijk de baas? Schroom dan niet om hulp te zoeken; het kan je zeker helpen!



1
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:



© Angstfobietherapie.com - Therapie bij angst, fobie en paniek
| Disclaimer | Privacyverklaring | Login |