Angstfobietherapie
Netwerk van therapeuten
bij angst en fobie
Angstfobie therapie

Tips bij faalangst

faalangst

 

Faalangst - tips

Zoek je tips bij faalangst?

Je kunt hier:

 

  • tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met faalangst

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Leg de lat voor jezelf niet te hoog

Wanneer mensen faalangstig zijn, hebben ze de neiging hetgeen ze bang voor zijn te gaan vermijden. Het is juist belangrijk om met hetgeen waar je bang voor bent toch de confrontatie aan te gaan en niet te snel het niet te gaan doen.

 

Probeer de lat voor jezelf niet te hoog te leggen en zoek uit welke gedachten maken dat je de lat zo hoog legt, zodat je ze kunt veranderen in helpende gedachten.



6

deel deze tip

Tip 2 - Ga positieve ervaringen bijhouden

Een turks spreekwoord zegt; als je 40 dagen lang tegen iemand zegt dat hij gek is, wordt hij gek. Eit gezegde vertelt waarom het moeilijk lijkt faalangst de baas te worden; als je maar lang genoeg tegen jezelf zegt dat faalangst de baas is, verander je dat niet makkelijk.

 

Mensen met faalangst zijn vaak nauwkeurige boekhouders van het bijhouden van negatieve ervaringen. Een oefening om dit te doorbreken; schrijf iedere avond een aantal positieve ervaringen op van die dag. lijkt moeilijk in het begin, want je bent dit niet gewend, maar besef dat een dag zonder positieve ervaringen even zeldzaam is als een dag zonder weer.



5

deel deze tip

Tip 3 - Vallen is ok, zolang je maar weer opstaat

Faalangst... wie heeft het niet?

Laat het je niet overrompelen. Probeer een andere bril op te zetten en zeg "Als ik fouten maak, kan ik er uit leren".

Vallen is ok, zolang je maar weer opstaat.



5

deel deze tip

Tip 4 - Alleen door fouten te maken kan je leren

Alleen door fouten te maken kan je leren. Sta jezelf dat toe om te kunnen groeien.
Zoals Pippi Langkous zegt:
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan'



4

deel deze tip

Tip 5 - Heb moed, je kunt het

Het leven is spannend en nieuwe dingen doen zeker. Of dingen waarvan je niet zeker weet of je ze kunt. Het veiligst is natuurlijk om ze niet te doen. Sommige mensen nemen daar genoegen mee.

 

Als jij er geen genoegen mee wilt nemen en verder wilt komen dan je waar je angst je een grens oplegt, heb je moed nodig. Gelukkig heeft iedereen moed, dus je kunt het!

 

Vertel een aantal mensen in je omgeving wat je wilt gaan doen. Ze kunnen je steunen en tegelijkertijd kan dit jou het zetje geven om het wel te doen.



4

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Probeer positieve gedachten rondom je prestatie op te roepen

Probeer positieve gedachten rondom je prestatie op te roepen. Zeg bijvoorbeeld tegen jezelf; ik ga het gewoon proberen i.p.v. het gaat me never nooit lukken.

Visualiseer van te voren uitgebreid hoe jij in alle rust en vol succes dat wat je gaat doen (bijvoorbeeld een presentatie houden voor collega's). Wanneer je positief denkt over je prestaties en je kunnen zul je meer zelfvertrouwen en rust krijgen tijdens het uitvoeren ervan.



4

deel deze tip

Tip 7 - Leer je innerlijke criticus kennen en herkennen

Leer je innerlijke criticus kennen en herkennen en leer hem vervolgens te weerstaan, tegen te spreken.

De innerlijke criticus heeft de neiging om je streng toe te spreken, is veeleisend en kan je mentaal tot last zijn, toch is zijn intentie goed. Zijn aanpak is echter een beetje onhandig.

Wat helpt is met je innerlijke criticus in gesprek gaan. Dat kan met behulp van een therapeut of coach, maar je kunt het ook zelf proberen.



3

deel deze tip

Tip 8 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het faalangst-lotgenotenforum op deze website.


Angstfobietherapie.com

2

deel deze tip

Tip 9 - Zoek een therapeut

Heb je last van faalangst en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Angstfobietherapie.com

1

deel deze tip

Tip 10 - Zie de algemene tips bij angsten

Kijk voor algemene tips bij angsten ook even op het forum algemene tips bij angsten.


Angstfobietherapie.com

1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 11 - Boekentip: Je gevoel de baas

Angst is een van onze basisemoties en komt veel voor. Vaak komt angst voort uit negatieve gedachten. In dit geval negatieve gedachtes rondom datgene wat je wilt doen.


Een behulpzaam en praktisch geschreven (werk)boek van Greenberger en Padesky - Je gevoel de baas - leer je je angst begrijpen. Het boek biedt ook waardevolle oefeningen hoe je met angst om kunt gaan.

 

Wordt de angst je letterlijk de baas? Schroom dan niet om hulp te zoeken; het kan je zeker helpen!



1

deel deze tip

Tip 12 - Gebruik eens deze techniek

De volgende keer dat je misselijk bent of paniek voelt opkomen als je moet presteren gebruik eens de volgende techniek;

Stap 1: zeg tegen jezelf "er is faalangst" in plaats van "ik kan het niet" en voel dat dit een aangename afstand creëert tot de situatie

Stap 2: neem je zelf voor om ontzettend af te gaan, gigantisch tegen te vallen, enorm voor schut te staan! Voel je meteen al dat dit iets met je doet?

En vergeet niet te genieten van je project.



1

deel deze tip

Tip 13 - Gebruik je faalangst als maatje

Gebruik je faalangst als maatje

Als je faalangstig bent, wordt de faalangst zelf vaak jouw vijand. Je bent bv. niet alleen bang dat je presentatie niet goed zal gaan (= faalangstig), maar je wordt óók nog bang dat je bang gaat worden dat je presentatie niet goed zal gaan (= bang voor de faalangst)...ZUCHT!


Je kunt je voorstellen dat het zo van kwaad tot erger wordt.

Terwijl je - samen met je faalangst - die presentatie prima kunt gaan houden. Je kunt dan in gedachten zeggen: "Okay, faalangst, ga jij maar op het krukje daar zitten, dan ga ik hier voor de zaal staan. Dan staan we er samen voor."

 

En zo kan je faalangst je bondgenoot in bange tijden worden, in plaats van een vijand die het erge nog erger maakt. Het kost wel enige oefening, maar dat snap je zelf ook wel....



1

deel deze tip

Tip 14 - Schrijf een dialoog tussen je faalangst en je held

Schrijf een dialoog tussen je faalangst en je held

We hebben allemaal verschillende delen in ons, ook wel subpersoonlijkheden genoemd. En al die delen hebben het beste met ons voor, alleen....ze nemen het soms over én ze hebben een beperkte blik.

Zo is onze faalangst ook een deel dat het beste met ons voorheeft, het wil ons behoeden voor fouten, flaters, afgang...

 

Alleen slaat die faalangst daarin door, want vaak zijn die flaters op zijn hoogst vergissingen en zelfs als de flaters echt flaters zijn, is dat eigenlijk ook weer niet zo'n ramp. Maar dat overzicht heeft jouw 'faalangst-subje' niet.

 

Schrijf daarom eens een dialoog, tussen je 'faalangst' en je 'held' of je 'verlangen' - dat deel dat tegenhang biedt aan je faalangst - , zodat die twee wat meer kunnen gaan samenwerken.

 

Want jouw faalangst bepalend laten zijn, is jezelf bij voorbaat inperken en steeds verder inperken....en dat zou toch ál te jammer zijn!



1

deel deze tip

Tip 15 - Erken je eigen invloed op resultaten

Waarom is het zo moeilijk om faalangst de baas te worden? Je krijgt tips om faalangst aan te pakken. Op papier lijkt het probleem zo simpel op te lossen. Maar in de praktijk valt het vaak bitter tegen om je bij pittige opdrachten op je gemak te voelen.

 

Dit heeft te maken met de manier waarop over jou gedacht wordt door jezelf en door je omgeving. Als je hard genoeg in je faalangst gelooft wordt die vanzelf werkelijkheid. Als je tegen jezelf zegt dat je geen invloed hebt op jouw faalangst, denk je dat je geen invloed hebt.

 

Mensen bij wie faalangst de baas is ontkennen hun eigen invloed. Het is normaal dat de zaken slecht gaan. Goede resultaten worden toegeschreven aan 'puur toeval' of 'geluk'.

 

Faalangst de baas worden betekent dat je je eigen invloed ziet en dat je die gebruikt om goede resultaten te behalen.



1

deel deze tip

Tip 16 - Vervang niet-helpende gedachten door helpende gedachten

Faalangstgevoelens en faalangstgedrag worden veroorzaakt door jouw gedachten. Jouw gedachten voeden de faalangst. De kunst is om van deze niet-helpende gedachten -> helpende gedachten te maken.

 

Dit doe je door de niet-helpende gedachten op te sporen en te vervangen door helpende gedachten.

 

Bijvoorbeeld de gedachten: 'dit is belangrijk daarom moet ik een perfecte speech geven'; Vervangen door: 'het is natuurlijk onmogelijk om een perfecte speech te houden. Gelukkig mogen er best een paar foutjes tussen zitten'.



1

deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Angstfobietherapie.com - Therapie bij angst, fobie en paniek
| Disclaimer | Privacyverklaring | Reviews | Login |