Angstfobietherapie
Netwerk van therapeuten
bij angst en fobie
Angstfobie therapie

Tips bij hypochondrie

hypochondrie

 

Hypochondrie - tips

Zoek je tips bij hypochondrie?

Je kunt hier:

 

  • tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met hypochondrie

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Onderzoek wat je werkelijke angsten zijn

Hypochondrie komt veelvuldig voor, maar niet iedereen heeft er evenveel of zwaar onder te lijden. Probeer erachter te komen wat je werkelijke angsten zijn en probeer die onder ogen te zien. Bedenk dat de pijn die je voelt jou iets probeert te vertellen over jezelf.



5

deel deze tip

Tip 2 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het hypochondrie-lotgenotenforum op deze website.


Angstfobietherapie.com

3

deel deze tip

Tip 3 - Zoek een therapeut

Heb je last van hypochondrie en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Angstfobietherapie.com

3

deel deze tip

Tip 4 - Zie de algemene tips bij angsten

Kijk voor algemene tips bij angsten ook even op het forum algemene tips bij angsten.


Angstfobietherapie.com

2

deel deze tip

Tip 5 - Ga in gedachten in gesprek met het zieke lichaamsdeel

Ga in gedachten in gesprek met het lichaamsdeel dat ziek, abnormaal of pijnlijk voelt.

 

Vraag wat je kunt doen waardoor het zich beter gaat voelen.

 

Troost het en geef het liefdevolle aandacht. Stel het gerust en leg uit dat dit soort gevoelens/symptomen bij heel veel mensen voorkomen en vaak onschuldig zijn.

 

Beloof het lichaamsdeel dat je naar een dokter gaat als de klachten echt niet over gaan, zodat deze - als expert - kan vaststellen of het een reële reden is om je zorgen te maken.



2

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Ruim informatie in je onderbewustzijn op

De toestand in de wereld met het Corona virus kan bij bepaalde mensen een heftige angst veroorzaken om dit ook te krijgen.

 

Vooral mensen die bij alles wat ze horen wat een ziekte aangaat dit op zich zelf gaan betrekken is deze tijd heel heftig. De reacties worden veroorzaakt door informatie die in je onderbewustzijn zit opgeslagen.

Het is de raadzaam juist daar te gaan opruimen.

 

Dit opruimen kun je o.a. met Touch of Matrix of Emotional Freedom Technique doen. Met deze behandelmethodes ruim je letterlijk de negatieve gevoelens en gedachtes op. Dit kan ook via Skype of een andere vorm van video bellen gedaan worden.



2

deel deze tip

Tip 7 - Zoek een therapeut bij hypochondrie

Hypochondrie ontstaat vaak bij mensen die van dichtbij hebben meegemaakt dat een dierbare ernstig ziek werd of overleed aan een ernstige ziekte.

 

Na een tijdlang in angst of overleefstand te hebben geleefd, slaat bij hen de angst vaak toe als de meest stressvolle periode achter de rug is. Dan wordt bij hen de schade zichtbaar van wat ze hebben meegemaakt.

Zoek een therapeut om hier vanaf te komen anders lijd je er vaak nog langdurig onder terwijl je kerngezond bent. Dat is zonde van jouw leven en tijd die jij nog hebt.



1

deel deze tip

Tip 8 - Cognitieve gedragstherapie bij hypnochondrie / ziekte-angststoornis

Hypochondrie = Ziekte-angststoornis

Wie voelt er geen angst bij het idee dat je een ernstige ziekte hebt? Ik denk bijna niemand. We zijn er allemaal op uit om in leven te blijven, en liefst met veel plezier en gemak.

Maar als de gedachte dat je een ernstige ziekte onder de leden hebt, je leven gaat beheersen, zonder dat daar werkelijk een reden voor is, dan heeft het niets meer met levenslust te maken.

Integendeel, het leven wordt een last, doordat je voortdurend elk pukkeltje gaat onderzoeken, je bewust bent van elk pijntje en kriebeltje in je lijf, je anderen voortdurend om geruststelling vraagt en misschien wel niet meer naar de huisarts durft, bang voor de vreselijke diagnose.

Dan heb je echt een ziekte-angststoornis (hypochondrie) waar je voor in therapie moet.

Samen met een psycholoog werk je een programma af waarbij je het overmatig controleren afleert, en technieken leert om je onrealistische gedachten aan te pakken. Dat heet Cognitieve Gedragstherapie.

Dit is voor ziekte-angst de meest effectieve methode. Doen!

Adrie Huttenga
Intherapie-Groningen



1

deel deze tip

Tip 9 - Zoek uit waar jouw gevoeligheid vandaan komt

Wanneer je bang bent om ziek te zijn of dood te gaan, heeft dat vaak een oorzaak. Soms is die duidelijk, soms wat minder duidelijk. Soms is die duidelijk voor jezelf en de omgeving, soms enkel voor jezelf en soms begrijp je het zelf (ook) nog niet.

 

Het is zinvol om voor jezelf, eventueel met hulp, uit te zoeken waar jouw gevoeligheid op dit gebied vandaan komt.

 

Daarnaast kun je, wanneer je hulp zoekt, wegen vinden om op een andere manier om te gaan met de dingen waar je tegenaan loopt. Deze dingen samen kunnen je klachten verminderen.



1

deel deze tip

Tip 10 - Onderzoek je angst, adem rustig door

Hypochondrie, je denkt snel dat er iets ernstigs met jou aan de hand is. Een soort hypergevoelige radar op jezelf. Je vertrouwt jezelf eigenlijk niet, je lichaam.

 

Waar ben je precies bang voor, dat je dood gaat, of dat je afhankelijk wordt? Dat je pijn gaat lijden?


Waar is je vertrouwen in jezelf geschonden? Wanneer heb jij jezelf teleurgesteld, welke grenzen zijn overschreden?


En kan je rustig doorademen totdat de angst afzakt? Of is er een boksbal in de buurt waartegen je je grens kunt markeren?



1

deel deze tip

Tip 11 - Doorbreek je schadelijke gedragspatronen

Als ik cliënten spreek die aangeven hypochondrisch te reageren op informatie, blijkt regelmatig dat men compulsief informatie zoekt over wat er allemaal wel niet mis kan zijn in het lichaam.

 

Deze tip is wellicht wat flauw maar ook eigenlijk heel pragmatisch: zet een eerste stap door te stoppen met het opzoeken van allerlei informatie over jouw mogelijke kwalen op het internet!

 

Richt je aandacht op het doorbreken van schadelijke gedragspatronen. Steeds googlen naar allerlei aandoeningen is een schadelijk gedragspatroon!



1

deel deze tip

Tip 12 - Een onderliggende oorzaak van hypochondrie kan PTSS zijn

Een onderliggende oorzaak van hypochondrie kan (complexe) PTSS zijn. Ik zal dit proberen uit te leggen.


Bij PTSS zorgen triggers voor een activatie van de vecht-, vlucht-, hulproep-, bevries-, of verlammingsrespons. Bij de laatste van deze 4 responsen is angst en/of paniek de overheersende emotie.

De triggers kunnen iets zijn uit de omgeving (bijvoorbeeld een bepaalde blik, geluid, geur, aanraking, omgeving, etc). Maar ook een interne sensatie kan een trigger zijn. Dan kun je denken aan een plotselinge verandering van hartslag, ergens pijn of spanning voelen, een verdoofd gevoel, maar ook een emotie (zoals woede) kan een trigger zijn en bijv de vluchtrespons activeren.


Vaak wordt een trigger en/of je eigen reactie (de respons) niet bewust waargenomen/geïnterpreteerd als reactie op een trigger die geen reëel gevaar in het hier en nu betekent, maar alleen een (impliciete) herinnering aan een vroegere traumatische gebeurtenis wakker roept.


Omdat wij graag in een logische wereld leven met duidelijke oorzaak-gevolg relaties, ''verzinnen'' de hersenen een reden voor de angst/paniek reactie in het hier en nu. In het geval van hypochondrie is dat dus een fysieke ziekte.


Zeker als de trigger een interne sensatie of emotie is, ervaar je het idee dat je iets ernstigs onder de leden hebt ook als heel logisch en reëel.



1

deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Angstfobietherapie.com - Therapie bij angst, fobie en paniek
| Disclaimer | Privacyverklaring | Reviews | Login |