Angstfobietherapie
Netwerk van therapeuten
bij angst en fobie
Angstfobie therapie

Tips bij hyperventilatie


 

Hyperventilatie - tips

Zoek je tips bij hyperventilatie?

Je kunt hier:

 

  • tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met hyperventilatie

 


+ tip toevoegen




Tip 1 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het hyperventilatie-lotgenotenforum op deze website.


Angstfobietherapie.com

3
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 2 - Zoek een therapeut

Heb je last van hyperventilatie en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Angstfobietherapie.com

2
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 3 - Zie de algemene tips bij angsten

Kijk voor algemene tips bij angsten ook even op het forum algemene tips bij angsten.


Angstfobietherapie.com

2
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 4 - Zingen of hardop voorlezen

Bij hyperventilatie kan het helpen om te zingen of hardop voor te lezen. Hierdoor reguleer je automatisch je ademhaling en het leidt af van angstgedachten die de hyperventilatie kunnen verergeren.

Ook hardop bidden of mantra's opzeggen, hebben hetzelfde effect. Zolang je je stembanden maar gebruikt en iets doet met je hersenen m.b.t. het denken.



2
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 5 - Een aantal keren per dag buikademhaling oefene

Doe een aantal keren per dag buikademhaling oefenen. 4 Tellen in door de neus, buik komt naar voren, 6 tellen uit door de mond buik valt terug. Indien je een aanval voelt opkomen, focus je dan op deze ademhaling.



2
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 6 - Ontspanningsoefening

Ga op je rug liggen met gebogen benen en je voeten op de grond. Laat je beide knieën naar de zijkant vallen, je komt in een wokkel te liggen.

Daardoor ontspant je middenrif en kun je alleen nog maar naar je buik ademen. Succes verzekerd.
Natuurlijk is het nodig om te onderzoeken wat de onderliggende oorzaak is.



2
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 7 - Boekentip: Tien geboden van innerlijke rust

Lees: "Tien geboden van innerlijke rust" van Lisette Thooft. Gaat over onthaasten en ontspannen in onze samenleving waarin we allemaal (te) weinig tijd hebben


Ninian

1
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:



Tip 8 - Je hart luchten en ademhalingsoefeningen

Soms komt hyperventileren voort uit paniek, stress of onrust. Deze eerst aanpakken kan jou helpen een aanval te voorkomen. Zoek een therapeut die je kan helpen. Je hart luchten en ademhalingsoefeningen doen vaak goed.



1
Reageer
Toon reacties Verberg reacties

Jouw reactie:




Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen




Zoek een therapeut

© Angstfobietherapie.com - Therapie bij angst, paniek en fobie
| Login | Disclaimer |