Angstfobietherapie
Netwerk van therapeuten
bij angst en fobie
Angstfobie therapie

Tips bij fobie

fobie

 

Fobie - tips

Zoek je tips bij een fobie?

Je kunt hier:

 

  • tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met een fobie

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Zoek een therapeut

Heb je last van een fobie en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Angstfobietherapie.com

5

deel deze tip

Tip 2 - EMDR helpt bij fobieën

EMDR bij fobieën

Je kunt een specifieke angst ontwikkelen voor spinnen, honden, bloed, voor slikken, braken, noem maar op. Je kunt het zo gek niet bedenken, of je kunt er bang voor worden en allerlei vermijdingsgedrag gaan ontwikkelen. We noemen dat een specifieke fobie.

Je hebt je in je hoofd een voorstelling gemaakt van de vreselijke gevolgen die het onderwerp van jouw fobie kan veroorzaken. Vaak is het begonnen met een ervaring die echt heel bedreigend was.

Tijdens een EMDR-behandeling confronteer je jezelf met die angstige voorstellingen in je hoofd. Dat is even eng, maar niet gevaarlijk! En dankzij de krachtige werking van de EMDR-techniek, ben je er snel vanaf.



4

deel deze tip

Tip 3 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het fobie-lotgenotenforum op deze website.


Angstfobietherapie.com

3

deel deze tip

Tip 4 - Motivatie en besef dat het veranderlijk is

Bij een fobie staat de hevigheid van de angst in geen enkele verhouding tot het reële gevaar van de situatie. Iedereen weet dat wel, jij ook. Dat te weten helpt dus niet.

Wat wel helpt is ervoor te zorgen dat je angst niet groter wordt dan hij nu al is. Weet dat je eraf kunt komen. Dat maakt je al minder slachtoffer. Eraf komen vraagt allereerst om een sterke motivatie in combinatie met goede begeleiding.

Maar ook helpt het te weten dat de hevigheid van de angst afhangt van hoe jij je voelt. Je zou je fobische angst overwinnen op het moment dat je eigen leven op het spel zou staan, of dat van iemand van wie je houdt zoals je partner of je kind. Elke keer dat je je dat bewust maakt, relativeer je het angstgevoel.

Het is een eerste stap om je probleem te gaan zien als iets wat niet onveranderlijk is. En zo is het. Een fobie kan kleiner worden en zelfs helemaal verdwijnen.



3

deel deze tip

Tip 5 - Onderzoek wat er onder de fobie zit

Angsten en fobiën ontstaan niet zomaar. Ze zijn vaak terug te leiden naar aanhoudende stress en/of overvraging. Een proces van jaren.

Wanneer we voor ons gevoel geen grip meer hebben op ons leven, de omgeving, op wat ons 'overkomt', ontstaat vaak gedrag om deze aanhoudende stress kwijt te kunnen, ermee om te gaan. Eigenlijk niet zo gek, wel lastig, maar niet gek.

Wat zit er bij jou onder die angst/fobie, wat wordt er Niet gezien?


Selma

2

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Zie de algemene tips bij angsten

Kijk voor algemene tips bij angsten ook even op het forum algemene tips bij angsten.


Angstfobietherapie.com

1

deel deze tip

Tip 7 - Onderzoek wie in je familie hier ook gevoelig voor is

Angsten en fobiën zijn specifiek gedrag dat vaak zijn oorsprong vindt in de familielijn.
Dit gedrag is bijna nooit op zichzelf staand of een individuele belasting.

Ga maar eens op zoek in je familie, wie kent nog meer gevoeligheid voor angst of heeft fobiën? Tot in hoeverre is er sprake van generatieoverdracht, zoals ook vaak te zien is bij bijv. verslavingsgedrag en dwang?

Beseffen dat het niet alleen iets van jou is helpt vaak al enorm. Maar vraag ook hoe je familieleden ermee omgaan, deel wijsheid en biedt elkaar steun. Je staat echt niet alleen!


Selma

1

deel deze tip

Tip 8 - Zoek goede hulp

Fobieën kunnen je lelijk dwarszitten in het genieten van je leven.
Ik durfde vroeger nooit in een stoeltjeslift.

Mijn tip is: zoek goede hulp want met een eenvoudige therapie kan jouw fobie verminderd worden zodat je weer vrij in het leven staat.



1

deel deze tip

Tip 9 - Doe voorwerk en zoek een therapeut

Er zijn meer dan 200 soorten fobieën gedefinieerd.

 

Een fobie is een speciaal soort angststoornis die niet vanzelf overgaat. Daar heb je eigenlijk altijd hulp bij nodig. Toch kun je zelf ook al ‘voorwerk’ doen. Dat helpt om er in therapie sneller grip op te krijgen.

- Ga na of er iets in je leven gebeurd is waardoor de fobie ontstaan kan zijn.
- Vraag je af of een van je ouders er ook last van heeft of heeft gehad.
- Geef jezelf een cijfer van 1-10 voor je motivatie om eraf te komen.


- Zoek een therapeut van wie de site je aanspreekt en maak een afspraak.



1

deel deze tip

Tip 10 - Dankzij EMDR van fobie en hoogtevrees af

Een verhaal van iemand die bij mij in de praktijk de angst voor kakkerlakken/varanen/slangen aanpakte met EMDR en daardoor meteen van haar hoogtevrees af was. Dat geeft maar aan hoe het soms een 'dominostenen-effect' kan zijn in je brein.

'Door een paar nare ervaringen met kakkerlakken, varanen en slangen in Azië en Midden-Amerika was mijn angst voor hen zo erg geworden dat ik compleet in paniek raakte als ik ze zag. Dit belette me om weer op vakantie te gaan naar deze mooie oorden.

Toen kwam de EMDR-techniek op mijn pad. Na slechts enkele sessies durf ik nu de confrontatie aan en kan ik in een reptielhuis rustig naar deze dieren kijken, zij horen er op deze wereld gewoon bij.

Dankzij Germien heb ik geleerd te vertrouwen op mijn eigen kracht en geduld met mezelf te hebben. Ook mijn hoogtevrees is afgenomen.

Dank je wel Germien, we kunnen weer een rugzakreis naar Azië plannen. (43 jaar)'



1

deel deze tip

Tip 11 - Bij prikangst: emdr-therapie, leren ontspannen, visualisatie

Prikangst...

Het komt best vaak voor, mensen die bang zijn bloed te prikken, een verdoving van de tandarts te krijgen of zich te laten vaccineren. Dat varieert van ‘vervelend’ tot regelrechte paniek.

 

Soms is er een duidelijke oorzaak aan te geven maar vaak ook niet. Bij een duidelijke oorzaak kun je daarmee aan de slag, bijvoorbeeld met EMDR. Ook bij een minder duidelijke oorzaak kan EMDR prima werken.

 

Soms is het leren ontspannen al voldoende bijvoorbeeld met ontspanningsoefeningen of ontspannende prettige visualisaties of het leren focussen op een deel van je lichaam terwijl je aan prettige dingen denkt.

 

Dit oefen je van tevoren zodat het op het moment suprême makkelijk gaat.

 

En dan is er nog een optie; werken met lachgas. Bijvoorbeeld in het Meander ziekenhuis in Amersfoort kun je een aantal consulten boeken waarbij je ervaart wat lachgas met je doet (het ontspant) en dat je daarna wel een prik kunt ontvangen. Wat past bij jou?



1

deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Angstfobietherapie.com - Therapie bij angst, fobie en paniek
| Disclaimer | Privacyverklaring | Reviews | Login |