Angstfobietherapie
Netwerk van therapeuten
bij angst en fobie
Angstfobie therapie

Tips bij prikangst

 

Prikangst - tips

Zoek je tips bij prikangst?

Je kunt hier:

 

  • tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met prikangst

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Zoek een therapeut

Heb je last van prikangst en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.

Therapeuten bij prikangst >>


Angstfobietherapie.com

1

deel deze tip

Tip 2 - Wint de angst of win jij?

Prikangst is een fobie en vaak ligt daar een nare ervaring aan ten grondslag. Het is goed om die nare ervaring onschadelijk te maken met EMDR en daarna met een angstladder te werken waardoor het steeds makkelijker wordt om je fobie te overwinnen. Realiseer je dat als je telkens je angst vermijdt, dan wint de angst.. en verlies jij.


1

deel deze tip

Tip 3 - Een op de 5 mensen heeft last van prikangst

Je bent niet de enige met prikangst. Eén op de vijf Nederlanders heeft last van prikangst.

5 tips:
-Verberg je angst niet. Praat er gewoon over.
-Vertel diegene die je gaat prikken over je prikangst gene die u prikt.
-Kijk niet naar de naald als die in beeld komt.
-Denk tijdens het prikken aan wat leuks .
- Doe een ontspanningsoefening. Adem diep in en uit en blijf met je aandacht bij je ademhaling.

Helpen deze tips niet, zoek dan professionele hulp.


1

deel deze tip

Tip 4 - Vluchten of vechten?

Vluchten of vechten?
Naalden en bloed hebben veel met elkaar te maken. Als klein kind verbind je bloed met iets dat kapot is en word je bang, dat is bij veel kinderen zo.
De stress neemt toe en de veelal bekende 3 V's (vluchten, vechten en (be)vriezen) komen op. De angst blijft aanwezig in je latere leven en als er weer een inenting of prik nodig is, kom je terug in de cirkel van de angstreactie. Het liefst zou je de prik ontlopen.
Nu de Corona-inentingen in beeld zijn, kun je jouw prikangts aanpakken met hulp van een therapeut. EMDR is een mogelijkheid maar ook cognitieve gedragstherapie kan helpen. Maak een afspraak en zet de stap naar minder angst voor prikken.


1

deel deze tip

Tip 5 - Prikangst is een fobie

Prikangst is een fobie. Telkens met kleine stapjes deze angst aanpakken, helpt om het emotioneel breindeel wat de paniek veroorzaakt, te kalmeren zodat het niet meer alarm slaat.

Werken met exposure methodieken heet dat. Vraag hulp als je er zelf niet uitkomt. Je wilt er toch niet de rest van je leven last van blijven houden?


1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Verschillende manieren om de angst te verminderen

Prikangst is heel vervelend. Wist je dat miljoenen mensen hier last van hebben? Angst voor naalden, stress, flauwvallen, paniek, het kan er allemaal voor zorgen dat je het prikken, vaccineren, uit de weg gaat. Om prikangst te verminderen kun je hulp zoeken bij een therapeut. Er zijn verschillende manieren om de angst te verminderen.
1. Emdr bijvoorbeeld kan ervoor zorgen dat heftige reacties ten aanzien van je 'rampscenario' afnemen. Na een aantal sessies ben je vaak al geholpen.
2. Maar ook cognitieve therapie kan helpen, evenals blootstelling aan beelden waar je bang voor bent.
3. Er zijn verschillende apps ontworpen om je te helpen zoals FAINT, Prik! (speciaal voor kinderen) en AINAR (spelvorm).
4. Sommige ziekenhuizen hebben zelfs een speciale prikangst poli.
Belangrijk is: wees open over je angst voor prikken en zoek steun en/of hulp. Je bent niet de enige en er zijn veel mogelijkheden om ermee om te gaan.


1

deel deze tip

Tip 7 - Weet dat er wat aan te doen valt

Dat zou jammer zijn, dat je je wilt laten vaccineren tegen corona en niet durft vanwege prikangst. Weet dat er wat aan te doen valt. Angsten zijn er tenslotte om te overwinnen. Zoek hulp zodat je vrij bent om de keus te maken die je wilt, niet gehinderd door beperkende belemmeringen.

Anoniem

1

deel deze tip

Tip 8 - Een traject prikangst

Prikangst is op dit moment erg actueel vanwege de Corona vaccinaties. Wil je hier vanaf dan kan je onder begeleiding van een therapeut daar wat aan doen. Een traject prikangst is snel te volgen waarmee je stapsgewijs je angst aan kan pakken zodat zo'n vaccin uiteindelijk snel gezet kan worden. Er zijn diverse methodieken voor: stapsgewijs (exposure) of EMDR bij nare ervaringen of rampgedachten. Neem gerust contact op voor info!


1

deel deze tip

Tip 9 - Ontspanning helpt

Wanneer je enorme prikangst of prikfobie hebt, kun je het beste een therapeut inschakelen. Bij een beetje angst, spanning kun je wellicht eerst onderstaande tips proberen.

Praat erover
Praten met bekenden kan helpen. Wat ook kan helpen is om je angst uit te leggen op het moment dat je geprikt wordt. Diegene die je moet prikken is dan op de hoogte en kan je helpen.


Ga het prikken niet uit de weg
De kans bestaat dat je angst afneemt naarmate je meer prikken hebt gehad. Uit de weg gaan lost niets op.


Kijk weg tijdens het prikken en denk aan iets leuks
Ligt misschien erg voor de hand, maar kijk weg op het moment dat je wordt geprikt. Het is vaak het beeld dat ons zo zenuwachtig en angstig maakt. Daarnaast kan het helpen om aan leuke dingen te denken tijdens het prikken als afleiding.

Probeer te ontspannen
Dat lijkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer jij relaxt in de stoel zit, zul je merken dat het een stuk gemakkelijker gaat. Je kunt hierbij gebruik maken van bepaalde ademhalings- en ontspanningstechnieken.


1

deel deze tip

Tip 10 - Het ontstaan van de angst

Prik angst, het komt normaliter misschien niet zo veel voor. Maar nu in de Coronatijd, worden zaken weer eens extra duidelijk. En als je er last van hebt, is dat knap hinderlijk.
Graag neem ik je mee in het ontstaan van deze angst, Wellicht zitten er andere dingen achter dan je in eerste instantie had bedacht .
Ik ben er voor je, biedt een luisterend oor en wil graag met je analyseren en adviseren wat je het beste kunt doen. Ik wens je veel sterkte.


1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 11 - spanningstechniek bij neiging tot flauwvallen

Sommige mensen hebben een verhoogde neiging tot flauwvallen bij het zien van bloed, injecties of letsel. Op zo’n moment treedt een zeer sterke verlaging van de hartslag en de bloeddruk op, waardoor je kunt flauwvallen. Om dit tegen te gaan kun je leren je bloeddruk tijdelijk te verhogen door je spieren aan te spannen volgens onderstaande techniek.

Deze spanningstechniek heet applied tension en is heel eenvoudig.

1. Neem plaats in een comfortabele stoel.
2. Span al je spieren maximaal aan, inclusief spieren van de armen, borst, benen en gezicht.
3. Houd dit gedurende 10-15 seconden vol. Meestal voelt je een warme stroom of een warm gevoel in je hoofd, dit is dan een teken om te stoppen.
4. Neem gedurende 20-30 seconden rust in normale ( dus niet speciaal ontspannen) toestand.
5. Herhaal de voorgaan de stappen 5 maal. 6. Oefen dit bovenstaande 5 maal per dag (5 spannings- en ontspannings-cycli) gedurende een week.



1

deel deze tip

Tip 12 - Prikangst en EMDR

Prikangst is goed aan te pakken in een angsttraject met EMDR. Zo kom je makkelijker er doorheen en neemt de angst af. In een traject wordt gekeken naar oorzaak, gevolgen en het opbouwen van meer (zelf)vertrouwen.


1

deel deze tip

Tip 13 - Wat maakt het zo eng?

Bang voor naalden?

Waar komt je angst vandaan? Hoe meer spanning hoe meer een naald pijn zal en gaat doen...
Zoek ontspanning... En leer samen met een goede therapeut hoe jij deze ontspanning kan en mag ervaren.

Dan kom ook jij gewoon van je prikangst af!


1

deel deze tip

Tip 14 - Ik heb een hele makkelijke tip:

Prikangst: het komt voor bij jong en oud!
Ik heb een hele makkelijke tip:
Hou je hoofd stil, ga alleen met je ogen naar een object links en een object rechts op en neer terwijl je geprikt wordt.
Zeg daarbij de tafels op, hardop of in je hoofd.


1

deel deze tip

Tip 15 - EMDR met een angstladder

Prikangst kan je overwinnen door een combinatie te doen van EMDR met een angstladder waarbij je steeds moeilijkere situaties opzoekt die in relatie staan tot je prikangst. Op die manier wennen je hersenen er aan dat het allemaal daardoor minder spannend wordt. Rustig opbouwen dus en de scherpe randjes met EMDR er af halen.


1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 16 - Behandeling prikangst kinderen


Naast EMDR kan het zeer helpen om de kinderen in alle stappen van het prikken goed voor te bereiden en te oefenen. Ik oefen elke stap (bijvoorbeeld het in de stoel gaan zitten) in hele kleine stapjes met de kinderen en zorg er ook voor dat het stapje haalbaar is en beloon deze. Dit geeft veel zelfvertrouwen en geloof in dat het wel gaat lukken.


1

deel deze tip

Tip 17 - Stop je prikangst! (met M.E.P.)

Vorige maand schreef ik al over angst in het algemeen, je mag bang zijn. Soms is het niet effectief omdat hetgeen je moet doen, of ondergaan een groter doel dien, zoals bijvoorbeeld een vaccinatie krijgen waarvoor je geprikt moet worden, of bij bloedafname. Het idee dat er een naald in je lijf gaat, kan een enorme weerstand geven en is ook tegennatuurlijk. Het lijf reageert dus heel normaal. Een klein kindje reageert nog niet op het zien van de naald, wel op de evt. pijn van een prik. Het kindje huilt en als de prik voorbij is en er is troost door liefdevolle aanraking en woorden, dan ontstaat er weer rust. Geconditioneerd als we zijn, denken we de pijn al te voelen bij het zien van de prik. En precies dat is wat niet helpt, want ze spant je lijf aan en je snapt dat de evt. pijn niet minder maar eerder meer wordt. Wil je hier vanaf, dat kan vrij eenvoudig (en kun je na wat uitleg ook zelf!). Dit kan met behulp van Mind Eye Power (een methodiek die lijkt op EMDR en steeds meer wordt toegepast). Je bent welkom om hier samen aan te werken.


1

deel deze tip

Tip 18 - 4 tellen in, 8 tellen uit

Een ademhalingsoefening die je kunt doen als je voelt dat je angstgevoelens het beginnen over te nemen van je vermogen om nog na te denken:

Zit op een stoel, voeten stevig plat op de grond. Handen langs je lichaam. Ogen dicht.

Adem nu krachtig in, borst en buik bollen op en tel tel tot 4.
Houd even vast
Adem nu heel rustig uit en zorg dat dat in ieder geval 8 tellen duurt.

Tel goed mee in je hoofd. Dit is het enige waar je op focust.

Herhaal dit 3x.

Je brein krijgt nu een signaal door dat het de paniek mag laten gaan. Lukt dit voor jou?


1

deel deze tip

Tip 19 - Prikangst - Hypnotherapie en EFT helpt

Prikangst?
Bloed afnemen of een vaccinatie ..
Je durft niet of je wordt overvallen door angst
Het zweet breekt je uit, je bent misselijk, je hart zit in je keel

Wat kun jij doen?
- neem iemand mee zover als mogelijk is in deze tijd
- geef bij aanmelden aan dat je bang bent voor prikken
- geef dit ook aan bij diegene die je prikt en vraag of hij/zij wil blijven praten
- richt je aandacht op iets in de kamer, een schilderij, plant of iets anders

Lukt het je niet alleen, weet dan dat Hypnotherapie en EFT helpt om je angst los te laten.

Het traject dat wij samen starten is gericht op het onderzoeken van jouw prikangst.
Ben je bang voor naalden of voor bloed of voor …. of heb je een nare ervaring gehad?
We gaan van oorzaak -bewust of onbewust- naar het verwerken naar een vrije keuze om te prikken.

Heb je vragen, wil je meer informatie of wil je een afspraak?
Bel mij dan gerust.

Atie Andriessen - Therapie Apeldoorn
lid van angstfobietherapie.com



deel deze tip

Tip 20 - EMDR helpt

Het is nu januari 2021 en de vaccinaties tegen Covid-19 zijn begonnen.
Voor veel mensen is dat goed nieuws, maar voor mensen met een angst voor naalden is dit een ramp.
Weet je niet hoe je dit op moet lossen? Zoek een EMDR therapeut! Met EMDR is dit binnen een aantal behandelingen te verwerken zodat je gevaccineerd kan worden, of misschien toch eens die tattoo kan halen die je altijd wilde ter nagedachtenis van iemand. Je kan je weer vrij voelen!



deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 21 - angsten

Weet je dat jouw angsten je jarenlang in hun greep houden en dat het door middel van hypnotherapie heel snel geneest? Waarom er mee door blijven lopen als je onbewuste het heel snel kan oplossen!



deel deze tip

Tip 22 - Maak het realistisch

Angst is een bijzonder fenomeen.
Vaak zijn we bang voor dingen die geen angst zouden moeten opleveren. Met een therapeut kan je de achterliggende oorzaak van de angst onderzoeken.

Je kan het ook zelf kleiner maken met een oefening.
Als je prikangst hebt zou je in ontspannen staat (liggend of zitend) naar de angst kunnen gaan en eens kijken hoe deze zich manifesteert in je lijf. Dus letterlijk naar binnen kijken.

Hoe ziet het er uit, waar zit het in je lichaam, hoe groot is het, heeft het een kleur of is het warm of koud? Is het hard of zacht, drukkend of stekend?
Stel jezelf zoveel mogelijk vragen en blijf gewoon kijken naar waar de angst zit in je lijf en welke vorm het aanneemt.
Een goede buikademhaling is hierbij heel belangrijk.

Hou deze oefening een paar minuten vol en doe niets anders dan bij de angst blijven en er naar kijken. Als er nog een ander gevoel in je lichaam is kan je met je aandacht afwisselen en hetzelfde doen.

Hou dit een paar minuten vol en je zal merken dat de angst verandert van grootte, gevoel, vorm, kleur, etc.
Tot het een realistisch gevoel is en je met dat gevoel bijvoorbeeld je vaccinatie kan halen.
Succes!



deel deze tip

Tip 23 - Met vertrouwen een prik halen

In tijden als deze is de term 'vaccinatie' dagelijks te horen. Mogelijk ben je dit jaar al gevaccineerd en zag je daar erg tegenop, net zoals nu tegen een mogelijke boosterprik. Of misschien ga je het helemaal uit de weg, omdat je zó bang bent voor naalden.

Veel mensen hebben prikangst. Je kunt angst hebben voor allerlei dingen, variërend van het kijken naar een ader op een arm, het om hebben van een stuwband, het zien of verzorgen van een wond, of het (laten) prikken met een naald. In het ergste geval vermijd je een bezoek aan (tand)arts, specialist of prikstraat, terwijl je zelf vindt dat het nodig is.

Gelukkig kan een goede therapie je helpen. De beste resultaten worden geboekt met aandacht voor drie aspecten van je fobie:
a) de lichamelijke sensaties die met je prikangst gepaard gaan,
b) de gedachten die je hebt voordat en tijdens dat je geprikt wordt, en
c) het gedrag waarmee je met de situatie en je angst omgaat (je 'copingstijl').

Het behandeltraject ziet er als volgt uit. Stap 1 is je situatie in kaart brengen waar(door) je prikangst is begonnen en wat je angst in stand houdt. Stap 2 is vaststellen wat je doel is en hoe je het best geholpen bent. Stap 3 bestaat uit een op-maat-gemaakte therapieplan. Dit omvat psycho-educatie, het leren van de 'spierspanningsmethode', imaginaire exposuretherapie, eventueel EMDR op traumatische herinneringen, en gedragsexperimenten.

Soms kan het snel gaan en ben je in 3 á 4 sessies van je angst af. Als je angstgevoelig bent, voor meer zaken bang bent, of snel in paniek raakt, dan zijn er meestal meer sessies nodig.

Weet voor nu dat je niet de enige bent, en dat er bewezen behandelmethoden zijn om je je van je prikangst af te helpen.



deel deze tip

Tip 24 - Nu of nooit?

Door de situatie met Covid heeft prikangst je waarschijnlijk tegengehouden om je te laten vaccineren. Misschien zeg je tegen jezelf en anderen dat je geen vaccin wil?

Het is nu een goed moment om je prikangst aan te pakken en hulp te zoeken.
Het ziet ernaar uit dat we nog langere tijd met Corona te maken hebben.
Met EMDR kun je echt stappen zetten, je hoeft een prik niet leuk te gaan vinden, dat is niet realistisch maar je kunt het wel 'gewoon doen' en zelf bepalen of je wel of niet gevaccineerd wil worden.
Kom jij in actie?
Succes.




deel deze tip

Tip 25 - Kijk er naar

Prikangst kan - evenals andere angsten- ingrijpend zijn. Die angst wil je niet, en de angst wordt juist groter... Het is net als bij een bal die je onder water probeert te duwen. Hoe harder jij duwt, hoe harder de bal terugduwt. Of hij plopt ergens anders weer omhoog. Wanneer jij je angst probeert te negeren of te onderdrukken werkt het net zo.
Als je de bal los laat, zal hij drijven op het water. Zo kun je ook leren de angst er te laten zijn. Kijk er naar en je (prik)angst kost je veel minder energie. Dan komt er ruimte om te kijken naar de betekenis van de angst; welk verlangen is er?
Dit is een heel proces, ik help je er graag bij.



deel deze tip

Tip 26 - Prikangst heeft velerlei oorzaken.

Prikangst is een uitingsvorm. De onderliggende angst kan verschillen. Het kan gaan om angst voor pijn of angst voor iets dat het lichaam binnenkomt. Ook kan het gaan om angst om bloed of iets van zichzelf kwijt te raken als de huid is doorboord. Verder kan het ook angst zijn om de zeggenschap over het eigen lichaam te verliezen of angst vanwege een eerdere negatieve ervaring. Bij kinderen is de voornaamste angst dat het prikken pijn doet of dat iemand zich onvriendelijk opstelt.



deel deze tip

Tip 27 - Doorbreken van vermijdingsgedrag bij prikangst.

Bij volwassenen uit prikangst zich vooral door vermijdingsgedrag. Iemand met prikangst zal zijn best doen te voorkomen dat er bloed wordt afgenomen of een injectie wordt toegediend. Dit kan voor deze mensen reden zijn af te zien van medicatie die wordt gecontroleerd met bloedonderzoek, van vaccinaties of van medisch onderzoek. Hypnotherapie kan dit gedrag doorbreken.



deel deze tip

Tip 28 - Waar ben je precies bang voor?

Uit angst voor prikken ben je die situaties waarschijnlijk uit de weg gegaan, dat heet vermijding. Door vermijding lijkt het alsof je jezelf geruststelt want je hoeft niet aan prikken te denken of het te doen.
Maar het is tijdelijk want de gedachten komen weer terug 'eigenlijk zou ik wel een prik moeten'.
Samen met een (EMDR)therapeut onderzoek je eerst waar de angst zit, of er iets specifieks is gebeurd in het verleden dat de angst heeft doen ontstaan.
Door de EMDR sessies wordt de angst veel minder groot en daardoor kun je die prik wel laten zetten: je komt in actie in plaats van dat de angst je belemmert.
Gun jezelf deze mogelijkheid!



deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Angstfobietherapie.com - Therapie bij angst, fobie en paniek
| Disclaimer | Privacy verklaring | Reviews | Login |