Angstfobietherapie
Netwerk van therapeuten
bij angst en fobie
Angstfobie therapie

Tips bij hoogtevrees

 

Hoogtevrees - tips

Zoek je tips bij hoogtevrees?

Je kunt hier:

 

  • tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met hoogtevrees

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het hoogtevrees-lotgenotenforum op deze website.


Angstfobietherapie.com

2

deel deze tip

Tip 2 - Train je hersenen in stapjes

Hoogtevrees is eigenlijk een vrees voor diepte.

Je kan hoogtevrees hebben op een hoge toren maar ook als je bijvoorbeeld aan het snorkelen bent en in een keer over een rif heen zwemt en de diepte in kijkt. Het is geen vrees voor hoogtes maar om te vallen.

Hoogtevrees kan je overwinnen door je hersenen te trainen. Dit kan je in stapjes doen. Vraag een therapeut om je hierbij te helpen.



2

deel deze tip

Tip 3 - Zoek een therapeut

Heb je last van hoogtevrees en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Angstfobietherapie.com

1

deel deze tip

Tip 4 - Zie de algemene tips bij angsten

Kijk voor algemene tips bij angsten ook even op het forum algemene tips bij angsten.


Angstfobietherapie.com

1

deel deze tip

Tip 5 - Is je hoogtevrees een bewust trauma of onbewust angst

Bewust trauma of onbewuste angst?

Ga voor jezelf na of je hoogtevrees hebt ontwikkeld naar aanleiding van een nare ervaring van jezelf (een trauma) die je associeert met hoogte of vallen of van iemand in je nabije omgeving.

 

Of heb je deze angst ontwikkeld zonder dat je daar een directe aanleiding voor ziet/verklaring voor hebt?


In het eerste geval kan EMDR uitkomst bieden om eerst het trauma op te lossen.


In het tweede geval kan een behandeling gericht op angst (zoals exposure) uitkomst bieden. Ook zijn er inmiddels apps in ontwikkeling die digitaal behandeling bieden door middel van onder andere virtual reality met veelbelovende resultaten.



1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Focus op een punt op de grond

Probeer jezelf in de diepte te laten kijken en focus op een punt op de grond. Bij mij wordt de angst dan minder.

 

Zolang ik mijn blik op punten op de grond kan houden wordt de angst minder.

 

Het lukt me alleen niet met auto rijden omdat ik dan mijn ogen op de weg moet houden. Als bijrijder lukt het wel en heb ik minder angst als ik de bodem maar zie. Kan ik niet zien hoe die het is dan is het doodeng.


Dave

1

deel deze tip

Tip 7 - Exposure therapie

Ik heb zelf veel last gehad van hoogtevrees en heb mezelf daarmee geholpen door zogenaamde exposure therapie.

 

Je gaat dan jezelf uitdagen met hele kleine stapjes om je angst aan te pakken. Immers als je telkens blijft vermijden, wint de angst. Als je de strijd met je angst aangaat en je grenzen blijft verzetten door kleine stapjes te nemen en niet meer te vermijden, dan win jij!

Ik kan nu weer gewoon langs hoge balustrades lopen, op een berg staan of op een hoge bergweg rijden. Iets wat ik voorheen heel erg eng en moeilijk vond. Ik durf weer in hoge attracties in een pretpark en ook snorkelen in diep water gaat beter.



1

deel deze tip

Tip 8 - Exposure door middel van een VR-bril

Hoogtevrees is goed te behandelen met exposure door middel van een VR-bril. Als je dat te spannend vindt alleen, zoek dan een therapeut die hiermee werkt. Binnen een paar sessies ben je in de meeste gevallen van je hoogtevrees af.

Succes



1

deel deze tip

Tip 9 - Persoonlijke passieve imaginatie

Hoogteangst gaat vaak gepaard met nare lichamelijke gewaarwordingen. En met irreële gedachten.

 

Stel je maar eens voor hoe heerlijk het is om ontspannen en rustig te genieten van klimmen, een berg te beklimmen of te wandelen of wat je dan ok maar wilt doen.


Met een speciaal voor jou opgenomen passieve imaginatie. Zodat je zowel bewust als onbewust precies hoort wat voor jou helpend is om inderdaad rustig en ontspannen te doen wat je graag wilt doen.



1

deel deze tip

Tip 10 - Touch of Matrix of Emotiona freedom technique bij hoogtevrees

Als je last van hoogtevrees hebt is dit vaak te herleiden naar een gebeurtenis maar vaak ook niet. Het maakt eigenlijk ook niet uit of je het wel weet of niet, lastig is het in ieder geval.


Je kunt deze angst oplossen door middel van verschillende therapieën o.a. door TOUCH OF MATRIX of EMOTIONAL FREEDOM TECHNIQUE.


Beiden therapieën werken op het onderbewustzijn en op een hele simpele manier kun je die angst gaan loslaten.


Soms d.m.v. beelden die in je opkomen tijdens de therapie en zo kun je de gevoelens die daarbij ontstaan aanpakken en letterlijk uit je systeem verwijderen zodat je niet meer kunt terug grijpen op deze informatie.
De moeite waard om dit op die manier aan te pakken.



1

deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Angstfobietherapie.com - Therapie bij angst, fobie en paniek
| Disclaimer | Privacyverklaring | Reviews | Login |